Kleztifal | 17/5/2019

In het uitverkochte Teatro Munganga speelden we afgelopen vrijdag de voorstelling ‘Kleztifal’. Met twee bands zorgden we voor een stampende dansavond en hebben we een mooi feestje gevierd.
De avond begon met een concert van Shu’al, die het publiek lieten genieten van klezmerklassiekers als ‘Hava Nagila’, ‘Tumbala Laika’ en ‘Patsh Tantz’.  Ze lieten horen hoe  klezmer groots, wild en feestelijk kan zijn, maar ook hoe klezmer klein, diep en melancholisch is. Shu’al was een fantastische en veelbelovende opening van de avond. In de tweede set was het tijd voor onze Zigeuner- en Balkanmuziek. Met de dansbaarheid zat het wel goed; in de hele zaal gingen de voetjes van de vloer bij onder andere de nummers ‘Alcohol is Free’, ‘Kustino Oro’ en ‘Mesecina’. De blazers bliezen het dak eraf en de  ritmesectie liet de harten van het publiek in 7/8 kloppen.
Kortom: het was een feest!
Na Roman Oro was het tijd voor een verrassing: drie verschillende slagwerkers met elk een eigen stijl lieten een stuk horen speciaal gecomponeerd voor drie slagwerkers. Omar Beganovic, Koen Egberts en Timo Mortier lieten het publiek een complex muzikaal stuk horen waarin variatie in maatsoorten en accenten je om de oren vlogen. Ze kregen welverdiend een groots applaus. De avond sloten we af met twee gezamenlijke nummers. Met zeventien muzikanten stonden we op het podium om ‘Baila Leila’ en ‘Zol shoyn kumen die geule’ te spelen -nummers die speciaal voor vanavond door Pieter ten Broecke zijn gecomponeerd.
We hebben de longen uit ons lijf geblazen, de blaren op onze handen gespeeld en onze kelen schor gezongen, maar het was het dubbel en dwars waard. We kijken uit naar een volgende editie van Kleztifal!

About the author: Roos